SMOGGG en een dagje Verboden Stad - Reisverslag uit Peking, China van Els - WaarBenJij.nu SMOGGG en een dagje Verboden Stad - Reisverslag uit Peking, China van Els - WaarBenJij.nu

SMOGGG en een dagje Verboden Stad

Door: Els

Blijf op de hoogte en volg Els

17 Januari 2014 | China, Peking

Hoi allemaal,

JAKKKIIIEEEE, gisteren hebben we noodgedwongen de hele dag op onze hotelkamer gezeten vanwege ongelooflijk vieze smog, Zo heftig dat het de hoogste alarmfase betrof, namelijk "hazardous" ofwel "gevaarlijk"... Net gelezen dat het de slechtste smogdag in een jaar is. Meesje is er erg gevoelig voor, evenals ik, dus op pad gaan was niet verantwoord. Jammer maar helaas. Gelukkig heb ik een heel lief smurfje gevonden op de hotelkamer :) Zie foto's)

Vandaag leek het ietsje beter te gaan met de smog, ik check hiervoor dagelijks een website en het was nu nog maar "very unhealthy" om naar buiten te gaan. Toch maar besloten te gaan, want het klaarde in de loop van de ochternd duidelijk op.

Ons stoere team is op pad gegaan in deze very big city!! We hebben een taxi genomen naar de Plein van de Hemelse Vrede en hebben vervolgens uren door de verboden stad gebanjerd. Me so proud of myself!! Klinkt simpel, maar alleen met twee kids waarvan de een nog maar een weekje bij je is, in een wereldstad als Beijing waar behalve de buitenlanders ongeveer niemand Engels spreekt, geen kaart en daardoor geen enkel richtingsgevoel hebbend lijkt dit een fluitje van een cent maar voelde het als een superstoere actie van team Els+Josli!!!

Het plein was inderdaad groot..... en je ontkomt er niet aan terug te gaan in de tijd en de beelden te herleven van destijds, de eenzame man die de grote tank tegenhoudt.....

de ingang naar de Verboden Stad is aan de overkant van het plein. Gelukkig hoefden we geen poging te doen een zeeeer drukke straat over te steken (dat verkeer hier in Beijing is echt levensgevaarlijk), maar konden we ondergronds aan de overkant komen. Overigens ook nog best onhandig hoor met een buggy omdat de ondergrond erg onregelmatig was, Meesje vond het in ieder geval niet echt geweldig.

tja, en de dan de Verboden Stad, geweldig om te zien, je loopt in eeuwenoude historie rond. We hebben het van begin tot eind bekeken en hebben er zeker 4 uur over gedaan om van de ingang naar de uitgang te komen, met onderweg teveel te zien. Volgens mij kun je hier met gemak meerdere dagen rondlopen en dan nog het gevoel hebben de helft gemist te hebben!

en als moeder krijg je soms hele lastige vragen voor je kiezen: "mamma, waarom is de leeuw van Nederlands Elftal hier in de Verboden Stad?" ................................

we hebben veel gezien en de kids (me too) waren ervan onder de indruk. Van Josli had ik dat wel verwacht, hij is gek op geschiedenis en tijdens onze vakanties is Frankrijk is hij dol op de oude Middeleeuwse stadjes en van musea. Leuk was om te ervaren dat Meesje ook zijn ogen uitkeek!!

Heb ook weer prachtige foto's van de twee broertjes samen, maar de onherkenbaarheid van Meesje zal nog een weekje moeten duren.... inmiddels staan de foto's overigens al klaar om op woensdag, na thuiskomst, meteen op de site te worden gezet :)

De interactie tussen die twee is geweldig om te zien: Josli is duidelijk de grote broer waar tegenop wordt gekeken -> Meesje doet Josli in alles na, want Josli ook doet, even later doet Mees het ook: dansen, van stoepjes afspringen, gek doen, geluiden maken: het is een soort kloon of kopietje van Josli. Josli vindt dit trouwens wel lastig, geeft geregeld aan even met rust gelaten te willen worden..... was Mees natuurlijk niet doet, veel te spannend zo'n lieve ondeugende grappige grote broer

Josli = TOP

Nog een paar plaatjes en dan ga ik lekker slapen, hopelijk is de smog morgen minder, heb de kids namelijk beloofd om nog een keer met elkaar te gaan sleetje glijden.... en ineens begint de tijd te dringen want over een paar daagjes gaan we lekker naar huis!!

• 17 Januari 2014 - 17:59

Anita Geuze:

prachtig land ...met prachtige kinderen....knap hoe je alles in je eendje doet!Petje af!

• 17 Januari 2014 - 18:51

Marth:

Geweldig dat je ondanks de drukte ook nog zo veel kunt meepikken van dit land. Ook voor Josli is het in alle opzichten een enorme verrijking en belevenis. Wat zal hij veel te vertellen hebben bij terugkomst. Jij ook natuurlijk, als je tegen die tijd tenminste weer een iets minder zwaar verkouden stem hebt. Liefs Marth

• 17 Januari 2014 - 23:11

Marcus, Carmen En Mira Smit:

Nog eventjes en jullie zijn weer terug. Goed hoor hoe jullie het redden en fijn zo met grote broer. Ik vraag me wel af wie je zo bang heeft gemaakt over de foto's plaatsen. maar daar kom je vast wel eens op terug als jullie weer "thuis" zijn :-) Werkelijk iedereen plaatst gewoon foto's want het is toch gewoon jouw zoon. Maar aan de ander kant hoor ik inderdaad wel eens over extra regels als je alleen adopteert.. Hoe dan ook.. Toch leuke foto's en ben benieuwd naar de echte foto's ..
    Wat jammer van de smog, maar zo te zien vermaken jullie je wel .

Groetjes, Carmen mama van Mira en Armin. Mijn twee pareltjes uit China.

• 18 Januari 2014 - 05:09

Els :

Hoi Carmen,

vergunninghouder was hier heel duidelijk in: China wil niet dat er foto's openbaar worden gemaakt, heb er dus voor moeten tekenen dat ik geen foto's publiceer tot ik weer in Nederland ben..... persoonlijk vind ik het ontzettend jammer dat ik dit niet met jullie mag delen!!!!

maar wacht maar, woensdag worden jullie mnet foto's gebombardeerd :), dan houdt niemand mij meer tegen!!

groetjes Els, Josli en Meesje